دو در یک

میم می خواند:  سنگ می کشم بر دوش،
                       سنگ ِ الفاظ
                       سنگ ِ قوافی را.

نون می خواند: شعرت خوش است و تازه و تر
                     و گر درست بخواهی، من از تو شاعرتر

میم: کو برهان؟

نون: موضوع ِ شعر ِ شاعر ِ پیشین
      از زنده گی نبود.
      در آسمان ِ خشک ِ خیالش، او
      جز با شراب و یار نمی کرد گفت و گو.

میم: و تو؟!
نون: حال آن که من
                     بشخصه
                             زمانی
                                 همراه ِ شعر ِ خویش
                                       همدوش ِ شن جوی ِ کُره ای
                                                                   جنگ کرده ام.

میم: چه شوق است این، چه عشق است این، چه شعر است؟

نون:  موضوع ِ شعر
                        امروز
                            موضوع ِ دیگری ست.

میم : این اندیشه ها بس نارساست.

نون: امروز شعر
                حربه ی خلق است
                                زیرا که شاعران
                                          خود شاخه ای ز جنگل ِ خلق اند
                                                            نه یاسمین و سنبل ِ گلخانه ی فلان

میم: با فریب ِ شعر باید زندگی را رنگ ِ دیگر داد.

نون: تامل کن رفیق...
                   وزن و لغات و قافیه ها را
                                           همیشه من
                   در کوچه جسته ام
                             آحاد ِ شعر ِ من همه افراد ِ مردم اند.

میم: از چشم ِ شاعر کن نگاه
                  تا که پنداری که گفتارت خطاست

نون:  او شعر می نویسد
                              یعنی
                                  او درد های شهر و دیارش را فریاد می کند

میم: او شعر می نویسد
                              یعنی
                                  او قلب های سرد و تهی مانده را
                                                                         ز شوق
                                                                                 سرشار می کند.

نون: قلب های سرد و تهی مانده؟!

میم: می دانی؟
                 شعرت از دل ِ سنگ است و
                                           شعرم از دل ِ تنگ

نون: دل؟ تنگ؟ نمی دانی.

میم: بگو تا بشنوم، دانم.

نون: دل ِ من، در دل ِ شب،
                 خواب ِ پروانه شدن می بیند.

میم: پروانه؟

 نون: آن شعر های حاصل ِ خشم و خروش را  
                                              وقتی سروده ام
                                                      کز شدت ِ غرور ِ او بی تاب می شدم.

میم: آن شعرها اگر به دست ِ او می افتاد
                                            از شرم پیش ِ چشم ِ او تو
                                                                     آب می شدی.

نون: چه بگویم ، آه...

میم: من هم چو تو ام!  تو مپندار که خاموشی ِ من،
                                           هست برهان ِ فراموشی ِ من

نون: آشنایی با شور؟
                  و جدایی با درد؟

میم: سخن از مهر ِ من و جور ِ کس ِ دیگر نیست
                                 سخن از متلاشی شدن دوستی است.
                                                        و عبث بودن ِ پندار ِ سرور آور ِ مهر

نون: نا امیدی؟ خسته؟

میم:  من ندارم سر ِ یأس،
                   زیر ِ بی حوصلگی های شب، از دورادور
                                 ضرب ِ آهسته ی پاهای کسی می آید

نون: می دانم...
                حلقه می بندد به چشمان اشک ِ من
                                گر چه در سختی به سان ِ آهن ام...


من می خوانم: در بند بند ِ جسمم
                 سیل ِ سریع ِ ساری ِ غم را دید
                                                         لرزید
                                                          بر روی
              چتر ِ سیاه ِ گیسوی ِ خود را ریخت
                                            آنگاه خیره خیره، نگاهش
                                                         پرسنده در نگاه ِ من آویخت
                                                                                  پرسید:
                                                                                         « بی من چگونه ای لول؟!»
                                                                                   گفتم:
                                                                                         « ملول»
                                                                                                      
                                                                                                              

تیر 89

***
پ.ن. شعر ها از:
       احمد شاملو، حمید مصدق، فریدون مشیری و اخوان است، با اندکی تصرف.

نظرات

  1. میم: باید عاشق شد و ماند ...
    نون: باید عاشق شد و رفت ...

    پاسخحذف
  2. ش:
    می نویسم:
    « تازگی ها چه کتابی خوانده ای؟ای تو از اینجا بس دور »
    می نویسی:
    « باز هم زنده به گور »

    آ:
    می نویسم:
    « پاییز ، آنهمه کوچه ی دلپرسه به یادت مانده ست؟ »
    می نویسی:
    « آری ، کوچه های بن بست »
    می نویسم:
    « از عشق ، غزلک ، دل ، لاله ی دل چه خبر؟ »
    می نویسی:
    « بگذر »
    می نویسم:
    « شعرهایت چه شدند؟ »
    می نویسی:
    « ننویس . شعرها خودبخودند »
    می نویسم:
    « بی عشق ، شعر تو رنگ ندارد دیگر »
    می نویسی:
    « بهتر »

    ش:
    می نویسم:
    « مرگ احساست را
    به تو اما اینک
    تسلیت می گویم

    غم آخر باشد
    غم آخر باشد ... »

    پاسخحذف
  3. ع: ای عشق!
    دریغا که بیان از تو محال ست.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

"For a moment almost too brief to matter, this made sense"

از روزها

در لحظه‌ی خاصی از درد هیچ‌کس نمی‌تواند کاری برای آدم انجام بدهد. رنج همیشه تنهاست.*